Prof. univ. dr. Mircea Miclea: ,, Dacă punem întrebări pertinente, putem să ne folosim de inteligența artificială cu succes”
- Scris de Administrator
- Publicat în Actualitatea
SIMPOZIONUL, CU PARTICIPARE INTERNAȚIONALĂ, DIGITALIZAREA CONTINUĂ. METODE ȘI MIJLOACE MODERNE DE PREDARE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR a fost organizat de colectivul Școlii Gimnaziale ,,Nicolae Titulescu” din București și
s-a desfășurat luni, în data de 10 martie 2025, între orele 13:00 și 17.00, în sala de festivități (Adresa: șos. ,,Nicolae Titulescu” nr. 50-52, sector 1, București), cu prezență fizică și on-line.
Programul
12.30- 13:00- Sosirea invitaților
13:00- 13:15- Deschiderea simpozionului
13:15- 16:30- Desfășurarea simpozionului:
- 1. discursurile invitaților on-line;
- 2. prezentările lucrărilor- profesorii;
- 3. descrierile posterelor creative- elevii.
16:30- 17:00- Înmânarea diplomelor
17:00- Încheierea activității
Vorbitori în deschidere:
1. Alina Johnson-Pop- moderator- deschiderea simpozionului+ video AI;
2. Mihaela Nabăr- consilierul ministrului Educației și Cercetării, Daniel David- discurs- on-line;
3. Doina Coman- director adjunct- Școala Gimnazială ,,Nicolae Titulescu” din București- discurs;
4. Niculina Stănculescu- inspector școlar pentru învățământul primar- Inspectoratul Școlar din Sectorul 1 al Capitalei- discurs;
Vorbitori- on-line:
1. Mihaela Nabăr- consilierul ministrului Educației și Cercetării, Daniel David- discurs în deschidere;
2. Mircea Miclea- profesor universitar doctor la ,,Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației”- Universitatea ,,Babeș-Bolyai”- Cluj- Napoca, fost ministru al Educației- Tema: ,,Digitalizarea educației, un beneficiu”- discurs;
3. İbrahim Önaybırak- English Language Teacher- Istiklal Primary School- Manisa- Turkey- Tema: ”Expertiză: planificarea și managementul proiectelor UE Erasmus+. Învățământ primar”- discurs rostit în limba engleză și tradus, în direct, de profesorul Iuliana Grama;
4. Marcela Vîlcu- conferențiar universitar doctor - Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă”- Chișinău- Republica Moldova- Tema: ,,Dictarea, ca activitate didactică de formare a unor noțiuni gramaticale în clasele primare”;
5. Aliona Zgardan- Crudu- conferențiar universitar doctor în Filologie- Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă”- Chișinău- Republica Moldova și Olga Boz- conferențiar universitar doctor în Filologie- Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă”- Chișinău- Republica Moldova- Tema: ,,Importanța textului multimodal pentru formarea competenței de comunicare la elevii din clasele primare”- a prezentat- Aliona Zgardan- Crudu;
6. Cristina Bostan- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială Nr. 179 din București - Tema: ,,Editorul Livresq: Inovație în crearea resurselor educaționale digitale”;
7. Eugenia Zamfir- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială Nr. 12 ,,Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Constanța- Tema: ,,Aplicații multimedia și rolul lor în formarea competenței digitale a elevilor din ciclul primar”;
8. Irina Panait și Anca Malea- profesoare pentru învățământul primar- Școala Gimnazială Nr. 79 din București- Tema: ,,Metode creative folosite în dezvoltarea competențelor STEAM”; a prezentat- Irina Panait;
9. Lăcrimioara Parască- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială Nr. 3. Vîlcovu de Sus, Suceava- Tema: ,,Softul educațional- mijloc de predare- învățare- evaluare la Limba și literatura română”;
10. Elena Butnariu- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială Verești, Suceava- Tema: ,,Demersul didactic sincron și asincron în predarea on-line”;
11. Theodora Michel - profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială ,,Uruguay” din București, metodist ISMB și Cătălina Olaru, director- Școala Gimnazială ,,Uruguay” din București - Tema: ”Învățământul primar în era digitală: o nouă perspectivă asupra educației”, a prezentat: Michel Theodora;
12. Crina Niță și Mihaela Florescu, profesoare pentru învățământul primar- Școala Gimnazială Nr. 79 din București- Tema: ,,Utilizarea educației STEAM în clasele primare- O abordare completă pentru dezvoltarea abilităților de comunicare”; a prezentat - Crina Niță;
13. Mihaela Angelescu- profesor L.C.C.R. (învățământ primar)- Colegio de Educación Infantil y Primaría ,,José María del Moral”- Tomelloso (Ciudad Real) și Colegio de Educación Infantil y Primaría ,, Nuestra Señora del Carmen”- Valencia, Spain- Tema: ,,Instrumente tehnico-educaționale ale secolului al XXI- lea: consolidarea abilităților digitale ale profesorilor pentru predare și învățare”
Vorbitori cu prezență fizică:
1. Niculina Stănculescu, inspector școlar pentru învățământul primar- Inspectoratul Școlar din Sectorul 1 al Capitalei și Elena Vurtejanu- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială Nr. 179 din București - Tema: ”Nearpod- experiențe de învățare activă pentru elevi”; a prezentat - Elena Vurtejanu;
2. Cleopatra Mihăilescu și Eleonora Bacargiu- profesoare pentru învățământul primar- Școala Gimnazială ,,Vasile Alecsandri” din București, metodiste ISMB- Tema: ,,Revista micilor exploratori”; a prezentat - Cleopatra Mihăilescu;
3. Oana Dîrlău- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială ,,Ion Heliade Rădulescu” din București și Daniela Dragomir, director- Școala Gimnazială ,,Ion Heliade Rădulescu” din București - ,,Digitalizarea, parte integrantă a procesului de predare-învățare-evaluare”; a prezentat Oana Dîrlău;
4. Alina Johnson-Pop- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială ,,Nicolae Titulescu” din București, metodist ISMB- Tema: ,,Competențe digitale în educație”;
5. Gianina Gheorghevici- profesor de chimie- Școala Gimnazială ,,Nicolae Titulescu” din București- Tema: ,,Experimentul de laborator și corelarea lui cu alte metode”
Lucrări care nu s-au prezentat, dar au fost înscrise în simpozion și vor fi publicate pe
site-ul școlii:
1. Victoria Toader- profesor pentru învățământul primar- Liceul Teoretic ,,Nicolae Iorga” din București, metodist ISMB- Tema: ,,Digitalizare în voluntariatul educațional”;
2. Loredana Racea- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială ,,Pia Brătianu” din București, metodist ISMB - Tema: ,,Digitalizarea în învățământul primar- un pas important către modernizarea educației”;
3. Ionela- Victorița Nedelcu- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială ,,Herăstrău” din București, metodist ISMB - Tema: ,,Video Ant”;
4. Nicoleta Gîdea și Violeta Chiper, profesoare pentru învățământul primar- Școala Gimnazială „Titu Maiorescu” din București, metodiste ISMB -Tema: ,,Digitalizarea în educație, beneficii și provocări”
5. Monica Mărgărit- Bărăitaru- profesor pentru învățământul primar- Școala Gimnazială ,,I. G. Duca” din București- Tema: ,,Impactul metodelor moderne în procesul instructiv-educativ”
Școala noastră este patronată de imaginea ilustrului diplomat, om politic, jurist și profesor universitar român, Nicolae Titulescu. Acesta s-a născut în 4 martie 1882 și a intrat în neființă în 17 martie 1941. Ne propunem ca în fiecare în să marcăm această perioadă din luna martie (4-17), prin organizarea unui simpozion cu participare internațională. În acest an, profesorii și-au propus să prezinte bune practici în domeniul educației, la nivelul învățământului primar, cu privire la digitalizare.
Alte obiective care s-au urmărit prin organizarea acestui simpozion au fost:
- Să se consolideze conexiuni între cadrele didactice, în vederea unor perfecționări continue;
- Să se exerseze limbile de circulație internațională, prin intermediul prezentărilor oferite de invitații din străinătate;
- Să se dezvolte creativitatea elevilor din ciclul primar prin realizarea unor lucrări artistice pe tema Digitalizării.
BENEFICIARI:
- grupul ţintă: cadrele didactice care predau în învățământul primar;
elevii Școlii Gimnaziale ,,Nicolae Titulescu” din București.
”Sunt trei aspecte importante pe care doresc să le subliniez referitor la digitalizare.
Primul este legat de importanța pe care trebuie să i-o conferim memoriei, mai mult ca până acum, deoarece informația se poate interpreta dacă deținem cunoștințe, altfel procesul de înțelegere va fi deficitar. De exemplu, dacă punem întrebări pertinente, putem să ne folosim de inteligența artificială cu succes. În viitor, indiferent de tehnologiile digitale pe care le vom utiliza, trebuie să cultivăm memoria.
În al doilea rând, trebuie să punem tot mai mult accentul pe proces, nu pe conținut. Nu mai trebuie să evaluăm, în principal, produsul, ci procesul prin care s-a produs rezultatul activității de învățare, adică, elevul trebuie să fie întrebat cum a gândit pentru a realiza un text scris pe o anumită temă dată de profesor. Dacă vom evalua produsele, copiii se vor folosi de inteligența arftificială în elaborarea sarcinilor de învățare acasă și nu-și vor mai dezvolta competențele. Elevii vor fi încurajați să gândească, vor avea experiențe care le vor da posibilitatea de a a se dezvolta din punct de vedere intelectual.
Al treilea aspect important este acela de a trece de la dobândirea cunoașterii, la exploatarea acesteia. Cunoașterea este ca orice fel de resursă. Este important să o ai, în primul rând, pentru a putea să o exploatezi. Degeaba beneficiem de cunoaștere, dacă nu avem cum să o folosim. Acest aspect trebuie să devină esențial în școală, adică, trebuie să ne punem două întrebări atunci când predăm orice lecție: ,,Ce pot face cu acele cunoștințe pe care le dețin?”. Astfel, ajutăm elevul să exploateze cunoașterea și definim care este scopul pentru care ne propunem să ne însușim anumite cunoștințe.
Dacă nu punem accent pe aceste trei aspecte, accentul pe memorie, evaluarea procesului și nu a produsului și exploatarea cunoașterii, putem să avem un mediu supradigitalizat, însă vom rămâne tot incompetenți.”, a subliniat Mircea Miclea- profesor universitar doctor la ,,Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației”- Universitatea ,,Babeș-Bolyai”- Cluj- Napoca, fost ministru al Educației.
,,Am primit invitația de a participa la acest simpozion și am acceptat-o cu plăcere. Salut această inițiativă, care este o continuare a activității metodice pe care am coordonat-o de curând, intitulată ,, Magia digitalizării, lumea învățării interactive- exemple de bune practici”, care s-a realizat în 26 februarie 2025 la Liceul Greco- Catolic ,,Timotei Cipariu” din București. Aceste întâlniri ne ajută să dobândim și să dezvoltăm competențe- cheie de antreprenoriat și digitale, care sunt relevante pentru sistemele de educație și formare.”, a adăugat Niculina Stănculescu, inspector școlar pentru învățământul primar- Inspectoratul Școlar al Sectorului 1 din Capitală.
,,M-am implicat cu entuziasm în organizarea acestui simpozion, în calitate de responsabil. Am fost onorată că am putut să ajut la demararea acestui proiect și sunt mândră că au participat la activitate persoane valoroase, care au putut să ne dea exemple de bune practici cu privire la această temă foarte actuală și generoasă. Echipa cu care am lucrat a fost dornică să performeze la cel mai înalt nivel, de aceea acest simpozion a fost un real succes pentru elevii și profesorii din școala noastră, dar și pentru invitați.”, a specificat Doina Coman, director adjunct al Școlii Gimnaziale ,,Nicolae Titulescu” din București și responsabilul simpozionului.
,,Am primit cu deschidere invitația de a coordona elevi din diverse clase pentru realizarea de postere creative pe tema digitalizării. Am fost uimită de rapiditatea cu care s-au organizat elevii din ciclul gimnazial pentru a participa la acest simpozion. Le-a plăcut provocarea și s-au mobilizat exemplar. Au fost incredibil de mulți copii implicați în acest proiect, ceea ce denotă că își doresc să participe la astfel de provocări. Avem elevi talentați în școală și sunt mândră că am posibilitatea de a lucra cu astfel de copii care sunt activi. Le recomand organizatorilor să repete această inițiativă și în anii școlari viitori, deoarece acest simpozion a fost un succes din toate punctele de vedere.”, a subliniat Cristina Taraș, artist plastic și profesor de Arte plastice în Școala Gimnazială ,,Nicolae Titulescu” din București.
,,Le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat activ în organizarea acestui simpozion, mai ales celor din echipa de proiect: doamnei director adjunct, Doina Coman și profesorilor Yazmina Biță, Adriana Aqel, Iuliana Grama, Gianina Gheorghevici, dar și diriginților claselor de elevi implicate în realizarea creațiilor artistice. Elevii care au participat la acest simpozion au fost entuziaști, deoarece au avut ocazia să-și prezinte, în plen, posterele creative realizate pe tema ,,Digitalizării”. A fost o provocare pentru ei să-și determine un concept în jurul căruia să contureze o creație plastică. Au colaborat câte doi în crearea lucrărilor, în unele cazuri, ceea ce a contribuit la consolidarea relațiilor de colegialitate. Au avut ocazia să vorbească liber despre creațiile artistice și să interacționeze cu publicul prezent la simpozion, ceea ce le-a conferit un sentiment de satisfacție.
Profesorii au prezentat exemple de bune practici din domeniul educației pe tema digitalizării. Lucrările au constituit puncte de reper în acest domeniu, prin originalitate și ingenuozitate. Invitații din străinătate au abordat diferite teme, prin care au exemplificat cum au folosit metode și mijloace moderne de predare/învățare în diverse proiecte școlare sau europene, dar și procesul instructiv- educativ desfășurat zi de zi, la catedră.
Activitatea a fost un succes, datorită participării la simpozion a unor mari personalități din domeniul educației din țară și străinătate, precum: Mircea Miclea- profesor universitar doctor la ,,Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației”- Universitatea ,,Babeș-Bolyai”-
Cluj-Napoca, fost ministru al Educației, Niculina Stănculescu- inspector școlar pentru învățământul primar- Inspectoratul Școlar din Sectorul 1 al Capitalei, Mihaela Nabăr- consilierul ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, İbrahim Önaybırak- English Language Teacher- Istiklal Primary School- Manisa- Turkey, Aliona Zgardan- Crudu- conferențiar universitar doctor în Filologie- Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă”- Chișinău- Republica Moldova, Marcela Vîlcu- conferențiar universitar doctor - Universitatea Pedagogică de Stat ,,Ion Creangă”- Chișinău- Republica Moldova sau Mihaela Angelescu- profesor L.C.C.R. (învățământ primar)- Colegio de Educación Infantil y Primaría ,,José María del Moral”- Tomelloso (Ciudad Real) și Colegio de Educación Infantil y Primaría ,, Nuestra Señora del Carmen”- Valencia, Spain.
Mixul de idei și efervescența cunoașterii au determinat o dezbatere constructivă, care merită să se repete în anii școlari următori. ”, a concluzionat Alina Johnson-Pop, coordonatorul simpozionului.
Articole înrudite
Articole recente - Administrator
- SIMPOZION: DIGITALIZAREA CONTINUĂ. METODE ȘI MIJLOACE MODERNE DE PREDARE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR
- VIDEO. Două cărți indispensabile pentru elevii care susțin Evaluarea Națională în 2024
- Lansarea rezultatelor Studiului Internațional privind Educația Civică și pentru Cetățenie I.C.C.S. 2022
- ”Hipic”- Expoziție de artă fotografică
- ”FESTIVALUL FULGILOR DE NEA”- PROIECTUL ”PROEDUS”